Klyngen har samlet kompetansemiljøer
Kompetanseklynge Laks SA ble etablert i 2016, som et resultat av en ringvirknings-studie initiert av Alta kommune. Formålet var å skape landets første klynge med direkte forankring i havbruk, villaksinteresser, kyst- og fjordfiskere, samt aktuelle kompetansemiljøer for disse næringene. På sikt var målet at klyngen skulle bli en nasjonal ressurs for utvikling og måling av miljøindikatorer for havbruk- og villaksforvaltning. Klyngen har gjennom sine første fire år gjennomført flere forskningsprosjekt som har bidratt å øke kunnskapsgrunnlaget på flere områder, særlig i saksfelt mellom lakseoppdrett og villaks.
Kommunikasjonsbehov bak navneendring
Navnet Kompetanseklynge Laks ble valgt for å beskrive sammensetning og formål med klyngen. Det ble imidlertid noe tungt og langt i dagligtale, og mange valgte etter hvert å bruke det langt enklere navnet Lakseklyngen. Navnet på klyngen er svært sentralt i kommunikasjons-formål. En viktig del av strategien til klyngen er å utvide horisonten, både geografisk og tematisk. Det fordrer at klyngens identitet og profil gjøres kjent også utover nettverket. Da styret besluttet å bytte navn, var mange navneforslag til vurdering.
Det var ønskelig å beholde koblingen til klyngens formål, uten å gjøre navnet for spesifikt eller låst geografisk. Lakseklyngen er relativt kort og konsist, og er allerede godt innarbeidet i nettverket. Det var derfor et samstemt styre som vedtok at Lakseklyngen skulle bli det nye navnet.
Visuell identitet
Med nytt navn var det også behov for en ny visuell identitet. Symbolet i logoen er en enkel, abstrakt illustrasjon av en fisk. Den kan også tolkes som en klynge av 3 L-er, justert 45 grader mot høyre.
Logofargene er to ulike nyanser av fiolett/lilla. Lilla er som kjent en blanding av fargene rød og blå, som i denne sammenhengen symboliserer laks og hav. Lilla skiller seg for øvrig litt ut fra den tradisjonelle blå og sjøgrønne paletten som utgjør en stor andel av logoene i havbruksnæringen og FoU. Blått er også en av øvrige fargene i Lakseklyngens profil, sammen med komplementærfargen oransje i tre ulike nyanser.
Bilde øverst fra Laksens hus: Cecilia Emilie Johansen, Frikant Mediedesign